Vi passer på dine data
og respekterer dit privatliv


Hos BrightCom tager vi din databeskyttelse alvorligt. Vi indsamler kun de oplysninger, vi har brug for f.eks. din e-mailadresse og udelukkende med det formål at kunne levere relevante informationer og tilbud. Her kan du læse, hvordan vi håndterer dine data ansvarligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.


Vi hos BrightCom respekterer dit privatliv og behandler dine personoplysninger med fortrolighed. Denne politik forklarer, hvordan vi indsamler, bruger og beskytter dine data - herunder e-mailadresser og andre brugeroplysninger - i overensstemmelse med GDPR og dansk lovgivning. Vi ønsker at være gennemsigtige, letforståelige og sikre, at du kender dine rettigheder.

Indsamling af personoplysninger

Vi indsamler kun personoplysninger, som er nødvendige for tydeligt definerede formål:

  • Oplysninger du selv giver: Når du udfylder formularer på vores hjemmeside (f.eks. kontaktformular, demo-forespørgsel eller nyhedsbrevstilmelding) eller interagerer med vores annoncer på sociale medier, indsamler vi de oplysninger, du afgiver. Typisk drejer det sig om navn, e-mailadresse, evt. virksomhedsnavn, telefonnummer og lignende kontaktinfo.

  • Automatisk indsamlede data: Ved besøg på vores website indsamler vi via cookies og sporingsteknologi oplysninger om din brugeradfærd. Det kan inkludere IP-adresse, browsertype, hvilke sider du besøger, og hvilke links du klikker på. Disse brugerdata hjælper os med at forstå, hvordan hjemmesiden anvendes. (Se også vores Cookiepolitik nedenfor for detaljer om, hvordan vi bruger cookies.)

Vi indhenter som udgangspunkt dine personoplysninger direkte fra dig. I nogle tilfælde kan vi også modtage oplysninger fra tredjeparter - f.eks. fra sociale medieplatforme, hvis du har interageret med vores annoncer eller indhold dér. Uanset kilden sørger vi for at informere dig og indhente eventuelt nødvendigt samtykke.

Anvendelse af dine oplysninger

Dine personoplysninger bliver kun brugt til legitime formål forbundet med de ydelser, BrightCom tilbyder. Overordnet set bruger vi oplysningerne til:

  • Nyhedsbreve og information: Din e-mailadresse anvendes til at sende dig nyhedsbreve, artikler, produktopdateringer og anden information, du har bedt om eller tilmeldt dig. For eksempel informerer vi dig, når vi udgiver nye artikler om Microsoft Dynamics 365 Business Central eller vores services. Disse e-mails sendes kun, hvis du har givet dit samtykke til det.

  • Målrettet markedsføring: Vi bruger dine oplysninger til at vise dig relevant markedsføring og indhold. Det kan betyde, at vi målretter annoncer til dig på andre websites og sociale medier som Facebook, LinkedIn og Google. Hvis du har oplyst din e-mail til os, kan denne (i krypteret form) blive delt med disse platforme som databehandlere, så de kan genkende dig og præsentere dig for Brightcom-annoncer, der matcher dine interesser. Formålet er at sikre, at vores annoncering er relevant og ikke tilfældig.

  • Personliggørelse og forbedring af oplevelsen: Vi kombinerer muligvis de oplysninger, du giver os (f.eks. via formularer), med data om din adfærd på vores hjemmeside for at skræddersy indhold og tilbud. Hvis du f.eks. besøger bestemte produktsider på vores site, kan vi bruge den viden til at sende dig målrettede e-mails med mere information om netop det emne. Vi analyserer også generelt trafikmønstre og feedback for løbende at forbedre vores hjemmeside, produkter og markedsføring.

  • Opfyldelse af dine anmodninger: Hvis du har kontaktet os for support, bestilt en demo eller anmodet om et tilbud, bruger vi dine kontaktoplysninger og eventuelle meddelte informationer til at følge op på din forespørgsel. Vi bruger kun disse data til at levere den service eller information, du har bedt om, og ikke til uopfordret markedsføring (medmindre du også har givet samtykke til det, f.eks. til vores nyhedsbrev).

Vi bestræber os på kun at behandle personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor, og vi indsamler ikke flere data end nødvendigt. Hvis vi en dag får brug for at anvende dine oplysninger til et nyt formål, vil vi informere dig forinden og om nødvendigt indhente dit samtykke.

Cookies og tracking

For at forstå hvordan vores website bruges og for at give dig en bedre oplevelse benytter Brightcom cookies og lignende sporingsteknologier. Cookies hjælper os f.eks. med at føre statistik over besøgstal og brugsmønstre, huske dine præferencer og målrette vores indhold og annoncering. Nogle cookies sættes af tredjeparter, som hjælper os med analyse (fx Google Analytics) eller annoncering.

Når du besøger vores side første gang, beder vi om dit samtykke til ikke-nødvendige cookies via vores cookiebanner (leveret af HubSpot – se Cookiepolitik nedenfor). Du kan til enhver tid ændre dine cookie-indstillinger eller trække dit samtykke tilbage. Vi linker til vores Cookiepolitik nederst på siden, hvor du kan læse mere om, hvilke typer cookies vi bruger, og hvordan du styrer dem.

Bemærk: Oplysninger indsamlet via cookies og sporing på hjemmesiden bliver anvendt i overensstemmelse med denne privatlivspolitik. Vi kobler ikke anonyme statistikoplysninger sammen med dine personlige identitetsoplysninger uden dit samtykke. Læs gerne Cookiepolitikken for et fuldt overblik.

Fortrolighed og deling af data

Brightcom behandler dine personoplysninger fortroligt. Det betyder, at kun autoriserede medarbejdere og betroede samarbejdspartnere har adgang til dem efter “need to know”-princippet. Vi videregiver ikke dine personoplysninger til tredjepart til deres egen brug med mindre du eksplicit har givet samtykke, eller det er påkrævet ved lov.

I nogle tilfælde benytter vi os af eksterne databehandlere til at hjælpe med vores tjenester – for eksempel:

  • E-mail-udsendelse og CRM: Vi kan bruge en sikker tredjepartstjeneste (som f.eks. HubSpot eller et lignende system) til at administrere nyhedsbrevsudsendelser og kundedata. Disse tjenester behandler dine oplysninger på vores vegne og efter vores instruks.

  • Annonceringsplatforme: Som nævnt ovenfor kan din e-mailadresse blive delt med platforme som Facebook, LinkedIn eller Google, men udelukkende med det formål at oprette målrettede annoncer til dig på vores vegne. Disse platforme agerer databehandlere for os i den forbindelse og må ikke bruge dine data til andre formål.

  • IT-drift og hosting: Vores hjemmeside og databaser kan hostes hos tredjeparter (f.eks. cloud- eller hostingudbydere). De opbevarer data sikkert for os.

  • Analytics og tracking: Vi anvender analyseværktøjer (f.eks. Google Analytics eller HubSpot) til at forstå brugen af vores site. Disse værktøjer sætter cookies og indsamler brugsdata, som beskrevet i cookie-sektionen. Data herfra deles ikke med andre end os i identificerbar form – vi får typisk rapporter og aggregerede statistikker.

Alle eksterne partnere, der behandler persondata på vores vegne, er underlagt databehandleraftaler, som sikrer, at dine oplysninger beskyttes efter lovens krav. Vi stiller strenge krav om fortrolighed og datasikkerhed, så dine data ikke misbruges eller videregives uretmæssigt. BrightCom sælger aldrig dine personoplysninger til tredjemand.

I visse tilfælde kan vi være juridisk forpligtet til at videregive oplysninger, f.eks. hvis en offentlig myndighed lovligt kræver det. I så fald sikrer vi os, at grundlaget er i orden, og vi informerer dig, medmindre loven forhindrer det.

Opbevaring og sletning af data

Vi opbevarer dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt til de formål, vi har indsamlet dem til. Det betyder for eksempel:

  • Er du tilmeldt vores nyhedsbrev eller har givet samtykke til markedsføring, beholder vi dine kontaktoplysninger, indtil du framelder dig eller trækker dit samtykke tilbage.

  • Har du anmodet om en demo eller indgået en kundeaftale, opbevarer vi dine oplysninger så længe det er nødvendigt for at opfylde aftalen og evt. efterfølgende i den periode, lovgivningen kræver (f.eks. opbevaringskrav i bogføringsloven, hvis relevant).

  • Brugsdata indsamlet til analyseformål (via cookies) opbevares i de tidsrum, vores analyseværktøjer bruger (se Cookiepolitikken for typiske levetider på cookies). Vi forsøger generelt at anonymisere eller slette historiske brugsdata, når de ikke længere er relevante.

Når det ikke længere er nødvendigt for os at opbevare dine oplysninger, sletter eller anonymiserer vi dem forsvarligt. Hvis du specifikt beder om at få dine data slettet, imødekommer vi som udgangspunkt din anmodning (se afsnittet om dine rettigheder nedenfor), medmindre vi er forpligtet til at gemme visse data i en given periode. I så fald vil vi kun beholde de nødvendige data og slette resten.

Samtykke, framelding og dine rettigheder

Samtykke: I de tilfælde, hvor vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på dit samtykke (f.eks. til at modtage nyhedsbreve eller sætte marketingcookies), har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Tilbagetrækning af samtykke påvirker ikke lovligheden af den behandling, der allerede har fundet sted, men det betyder, at vi fremadrettet stopper den pågældende behandling. For eksempel vil vi ophøre med at sende dig marketing-e-mails, hvis du tilbagekalder dit samtykke til det.

Framelding af markedsføring: Hver marketing-e-mail, vi sender, indeholder et link nederst til at afmelde nyhedsbrevet/markedsføring. Du kan altid klikke på dette “afmeld” eller “unsubscribe” link for øjeblikkeligt at framelde dig vores e-mails. Alternativt kan du kontakte os direkte (via e-mail eller telefon) og bede om at blive fjernet fra mailinglisten. Vi vil herefter bekræfte frameldingen og stoppe al fremtidig markedsføring til dig.

Ret til sletning: Du har ret til at få slettet de personoplysninger, vi har om dig (“retten til at blive glemt”), medmindre vi har et lovligt grundlag for fortsat opbevaring. Det betyder, at du kan anmode om, at vi fjerner dine oplysninger fra vores systemer. Hvis du f.eks. ikke længere ønsker, at vi opbevarer din e-mail eller andre data, kan du kontakte os og anmode om sletning. Vi vil slette eller anonymisere de oplysninger, der ikke længere er nødvendige. (Bemærk, at der kan være visse oplysninger, vi ikke må slette med det samme, hvis loven kræver opbevaring – i så fald vil vi informere dig om dette.)

Øvrige rettigheder: Ud over framelding og sletning har du en række andre rettigheder efter databeskyttelsesreglerne:

  • Indsigt: Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi har registreret om dig, og få udleveret en kopi af oplysningerne.

  • Berigtigelse: Hvis nogle af de oplysninger, vi har om dig, er forkerte eller ufuldstændige, har du ret til at få dem rettet.

  • Begrænsning: I visse tilfælde kan du bede os om at begrænse behandlingen af dine data (f.eks. mens en indsigelse eller uenighed om rigtigheden af data behandles).

  • Dataportabilitet: For oplysninger du selv har givet os, og som behandles automatisk på baggrund af samtykke eller kontrakt, har du ret til at få dem udleveret i et struktureret, almindeligt anvendt maskinlæsbart format eller få dem overført til en anden tjenesteudbyder, hvis det er teknisk muligt.

  • Indsigelse: Du har ret til at gøre indsigelse mod visse behandlinger af dine personoplysninger. Du kan til enhver tid protestere mod behandling til direkte markedsføring, hvilket vi naturligvis vil efterkomme (det er reelt det samme som at framelde markedsføring). Hvis behandlingen sker på baggrund af en legitim interesse, har du også ret til at gøre indsigelse, hvorefter vi vil vurdere om vores interesser vejer tungere end din ret til beskyttelse (eller stoppe behandlingen).

Vi bestræber os på at imødekomme alle sådanne anmodninger uden unødig forsinkelse og senest inden for en måned, som loven foreskriver. Udøvelsen af dine rettigheder er gratis.

Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder eller har spørgsmål til vores behandling, er du velkommen til at kontakte os (se “Kontakt” nedenfor).

Klage: Skulle du mod forventning være utilfreds med, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller hvordan vi har håndteret en anmodning fra dig, har du ret til at indgive en klage til de relevante tilsynsmyndigheder. I Danmark er det Datatilsynet. Du kan finde kontaktoplysninger på Datatilsynet på deres hjemmeside (www.datatilsynet.dk). Vi håber dog, at du vil kontakte os først, så vi kan forsøge at afhjælpe problemet i mindelighed.

Kontakt og yderligere information

Brightcom (dataansvarlig) tager ansvar for behandling af dine oplysninger. Hvis du har spørgsmål til denne privatlivs- og fortrolighedspolitik, eller hvis du ønsker at kontakte os vedrørende dine persondata (f.eks. for at udøve dine rettigheder eller framelde markedsføring), kan du altid henvende dig til os.

Kontaktoplysninger: Du kan kontakte os via e-mail på kontakt@brightcom.dk. Alternativt kan du sende en skriftlig henvendelse til vores adresse: BrightCom Solutions AB, Hyllie Boulevard 39, 215 37 Malmö, Sverige . (Se også vores Kontakt-side på hjemmesiden for opdaterede kontaktinformationer.)

Vi svarer så hurtigt som muligt og senest inden for rimelig tid på henvendelser vedrørende persondata.

Tak fordi du læste vores privatlivs- og fortrolighedspolitik. Vi værdsætter din tillid. BrightCom forpligter sig til løbende at beskytte dine data og opdatere denne politik efter behov, så den altid lever op til gældende lovkrav og vores faktiske datahåndtering. Du vil kunne se øverst på siden, hvornår politikken sidst er opdateret, og væsentlige ændringer vil blive kommunikeret via vores hjemmeside eller direkte til berørte brugere, hvis det er relevant.


Har du spørgsmål? Kontakt os, så vender en af vores eksperter tilbage til dig.